Transportation by Air

Douglas DC-4/C-54 Skymaster

Het C-54 viermotorige transportvliegtuig was afgeleid van de civiele DC-4 voor militair gebruik. Ze hadden een bemanning van 4 en konden tot 50 passagiers vervoeren. Ze konden worden uitgerust met speciale metalen draagsteunen voor draagstoelen. Dit zou echter het aantal te vervoeren personen verminderen. Met het frame konden ze patienten op brancard met 4 boven elkaar vervoeren.

The C-54 four-engined transport aircraft was derived from the civilian DC-4 for military use.
They had a flight crew of 4 and could carry up to 50 passengers. They could be equipped with special metal litter supports. Although this would lower the amount of people to be transported. With the litter frames they could transport litter cases with 4 on top of eachother.


Curtis CW-20/C-46 Commando

De C-46 Commando, afgeleid van de civiele Curtiss CW-20, was een tweemotorig vliegtuig met een laagvleugelig ontwerp. Het vrachtruim kon worden gebruikt om brancards te vervoeren die met canvas riemen aan de romp werden bevestigd.

The C-46 Commando derived from the civilian Curtiss CW-20 was a twin-engine aircraft with a low-wing design. The cargo hold could be used to transport litter cases that would be attached with canvas litter straps to the fuselage.


Norseman UC-64A

De door Canada ontworpen C-64 Norseman was een eenmotorig bushman-vliegtuig. De US Army Air Force bestelde deze vliegtuigen met enkele wijzigingen aan het basisontwerp en hernoemde het model tot UC-64A. De belangrijkste wijziging waren extra brandstoftanks.

The Canadian designed C-64 Norseman was a single engine bushman aircraft. The US Army Air Force ordered these aircraft with some alterations made to the basic design and renamed the model the UC-64A. The main alteration was additional fuel tanks.


Stinson L-5 Sentinal

De Stinson L-5 Sentinal werd voornamelijk gebruikt als een eenmotorig verbindingsvliegtuig en was uitsluitend gebouwd voor militair gebruik. Het was echter gebaseerd op de Stinson HW-75. Het kon worden aangepast om ruimte te bieden voor het vervoeren van één brancard.

The Stinson L-5 Sentinal was mainly used as a single-engine liaison aircraft and was solely built for military use. It was however based on the Stinson HW-75. It could be adapted to provide room to transport one litter case.


Douglas DC-3 / C-47 Skytrain "Dakota"

De C-47 Dakota, een militaire ombouw van de DC-3 van Douglas, was een tweemotorig vliegtuig dat voornamelijk was ontworpen voor het vervoer van vracht en passagiers. Het kon maximaal 27 passagiers vervoeren in een zittende ombouw. ​​Voor medisch transport kon het worden omgebouwd om maximaal 18 brancards en een extra medische bemanning van 3 te vervoeren.

The C-47 Dakota which was a military conversion of the DC-3 made by Douglas was a double-engine aircraft mainly designed for transport of cargo and passengers. It could transport up to 27 passengers in a seated conversion. For medical transport it could be converted to carry up to 18 stretchers and an additional medical crew of 3.