Transportation by Rail

Hospital Trains

Ziekenhuistreinen waren niet alleen treinen die gewonde en zieke troepen naar hun locaties vervoerden. Deze treinen bestonden uit 14 wagons, waarvan er 7 WARD-wagons waren (tussen 250-317 man), andere wagons zouden een apotheek, operatiekamer, keuken en wagons voor het medische personeel huisvesten.

De afdelingswagons waren bemand met één verpleegster en 3 manschappen om voor 12 brancard- en 11 zittende patiënten te zorgen.

Ziekenhuistreinen zouden worden gebruikt voor het vervoer van patiënten met een reis van meer dan 25 mijl. Dat was de maximale afstand voor reguliere ambulancebewegingen binnen het Verenigd Koninkrijk. Eind 1943 waren er 5 van dergelijke treinen in dienst.

Later in de oorlog zouden treinen ook op het spoorwegsysteem van het Europese vasteland rijden.

Hospital trains were not just trains carrying wounded and sick troops to their locations. These trains consisted of 14 wagons, 7 of them were WARD cars (between 250-317 men), other cars would house a pharmacy, operating room, kitchen, and cars to house the medical staff.

The ward cars were staffed with one nurse and 3 enlisted men to take care of 12 litter and 11 sitting patients.

Hospital trains would be used for transport of patients with a journey to be taken of over 25 miles. That was the maximum distance for regular ambulance movement within the United Kingdom. By the end of 1943 there were 5 of such trains in service.

Later in the war trains would also be run on the railway system of the European mainland.