Transportation by Water

Landing Craft : LCVP and LCT

LCVP - Landing Craft Vehicle Personnel (Higgins Boat)

LCT - Landing Craft Tank

Tijdens en na D-day, totdat er een goede haven beschikbaar was, zou het landingsvaartuig dat troepen en uitrusting naar de kust zou brengen, ook gewonde soldaten terug naar zee brengen om terug naar Engeland te brengen.

Met de kleinere LCVP's ​​waren er geen speciale steunen om brancards op te hangen en werden ze op het dek van de Higgings-boot geplaatst. Ze dienden in de eerste dagen als transport tussen het strand en de speciale medisch uitgeruste LCT's die voor de kust wachtten.

De LCT ook wel LST genoemd zou de belangrijkste manier van evacuatie worden vanaf de stranden. Tussen 6 en 11 juni 1944 zouden 106 van de 144 vaartuigen op de stranden van Normandië worden aangewezen om gewonden van de kust te halen. Ongeveer 95 zouden in die dagen meer dan één reis maken en 54 werden speciaal omgebouwd met rekken en hadden kleine operatiekamers aan boord om te worden gebruikt als Casualty Treatment Receiving Ships

During and following D-day until a decent port was available the Landing Craft that would bring troops and equipment to shore would also take wounded soldiers back out to sea to be transported back to England.

With the smaller LCVP's there were no special mounts to hang stretchers and they were put on the deck of the Higgings boat. They served in the first days as transport between the beach and the special medical equipped LCT's waiting off shore.

Although the main method of evacuation would be the LCT (also called LST). Between 6 and 11 June 1944 106 of the 144 craft at the Normandy beaches would be designated to retrieve wounded from the coast. About 95 would do more than one trip in those days and 54 were specially converted with racks and had small operating rooms on board to be used as Casualty Treatment Receiving Ships


GMC DUKW - Amphibious 6-wheel craft based on GMC 2 1/2-ton truck

Net als de LCT's en LCVP's ​​werd ook het amfibische DUKW gebruikt om gewonden van de kust naar medische schepen voor de kust te vervoeren.

Much like the LCT's and LCVP's also the amphibious DUKW was used to ferry wounded men from the shore to medical ships off the coast.


Hospital and Ambulance Ships ETO

Voor de evacuatie van zieke en gewonde mannen in de ETO die niet binnen 180 dagen hersteld waren, zorgden hospitaalschepen voor medische zorg tijdens de terugreis naar de VS. In eerste instantie waren er geen speciale hospitaalschepen, maar werden Britse passagiersschepen zoals de Queen Mary en Queen Elizabeth gebruikt.
Later werden er specifieke hospitaalschepen aangeschaft en uitgestuurd om gewonden te vervoeren. Deze waren wit geverfd met grote rode kruismarkeringen en vielen onder de Conventie van Genève.

For the evacuation of sick and wounded men in the ETO that would not recover withing 180 days hospital ships would provide medical care while traveling back to the USA. At first there were no dedicated hospital ships but British passenger ships such as the Queen Mary and Queen Elizabeth were used.
Later on specific hospital ships were procured and sent out to transport wounded. These were painted white with large red cross markings and fell under the Geneva Convention.