Transportation by Road
Truck, 4x4, 1/4-ton (Jeep)
De Truck, 4x4, 1/4-ton bijgenaamd Jeep was het belangrijkste voertuig voor het transport van gewonden door medische teams van de luchtlandingseenheden. Deze vormden de ruggengraat voor gemotoriseerd transport tussen de Bataljons-/Regimentshulpposten en de Airborne Medical Company.
Binnen de Airborne Medical Companies zijn speciale dragers ontworpen om brancards aan de voertuigen te bevestigen. Hierboven staan links naar enkele speciale jeepframes waarvan bekend is dat ze worden gebruikt door de 307 en 326 Airborne Medical Companies.
The Truck, 4x4, 1/4-ton nicknamed Jeep was the main vehicle for transport of wounded by Airborne medical teams. These were the backbone for motorized transport between the Battalion / Regimental Aid Stations and the Airborne Medical Company.
Within the Airborne Medical Companies special carriers are designed to attach stretchers to the vehicles. Above are links to some special jeep frames that are known to be used with the 307 and 326 Airborne Medical Companies.
Ambulance, 3/4-ton, 4x4 (WC54)
Dit was de belangrijkste ambulance die tussen 1942 en 1945 in gebruik was. Hij verving de vorige modellen WC-9, WC-18 en WC-27 ambulances. Ontworpen om 4 brancardpatiënten of 7 zittende patiënten te vervoeren. De bemanning bestond uit een chauffeur en een verzorger.
This was the main ambulance in use between 1942 and 1945. It replaced the previous models WC-9, WC-18 and WC-27 ambulances. Designed to carry 4 litter patients or 7 seated patients. The crew consisted of a driver and an orderly.
Ambulance, 3/4-ton, 4x4 K.D. (WC64 - Knock Down)
De WC-64 Knock Down Ambulance werd gecreëerd om de WC-54 Ambulance te vervangen. Het nieuwe ontwerp en de constructie maakten het mogelijk om twee WC-64's op elkaar gestapeld te vervoeren met de patiëntencabine gedemonteerd. Dit maakte ook luchttransport een optie. Er werden slechts 3500 gemaakt voor het einde van WO2 en ze werden slechts beperkt gebruikt in de ETO vergeleken met de WC-54 Ambulance.
The WC-64 Knock Down Ambulance was created to replace the WC-54 Ambulance. It's new design and construction made it able to ship two WC-64 stacked on top of each-other with the patient cab disassembled. Also this made aerial delivery an option. Only 3500 were made before the end of WW2 and they saw only limited use in the ETO compared to the WC-54 Ambulance.
Truck, 2 1/2-ton, Cargo 6x6 (GMC CCKW) "Deuce and a half"
Deze vrachtwagen was er in verschillende varianten met lange en korte wielbasis. Ook de crew cab werd in twee varianten gebouwd. Er was een gesloten cabine en een open cabine beschikbaar. Sommige werden gemaakt met een machinegeweerbevestiging boven de passagiersstoel.
This cargo truck came in several different variations with long and short wheelbase. Also the crew cab was built in two variations. A closed cab and an open cab option was available. Some would be made with a machine gun mount above the passenger seat.
Carrier, Cargo, M-29 (Weasel)
De M-29 Weasel was een klein rupsvoertuig voor off-road gebruik. De M-29C variant had amfibische capaciteit. Ze werden gebruikt als vrachtvervoerders en ook voor het vervoer van zwerfvuil van gewonden op modderig en slecht terrein.
The M-29 Weasel was a small tracked vehicle for off-road use. The M-29C variation had amphibious capacity. They saw use as cargo carriers and also used for litter transport of wounded on muddy and bad terrain.
M-3/M-5, Halftrack, Ambulance
Deze voertuigen begonnen als een speciale set koppelstukken om ruimte te bieden aan 4 brancards. Later werden ze een vast onderdeel van alle half-tracks die door de medische dienst werden gebruikt.
Started off as a special set of mounts to provide room to carry 4 litters these mounts became a regular item with all half-tracks used by the medical department.